Kitab Al-Fatawal Fatoniyah, halaman 64 - Al-'Alim Al-'Allamah Az-Zaki Asy-Syaikh Ahmad bin Muhammad Zain Al-Fatoni
[16] Soal: Apa kata kamu pada orang yang sembahyang di dalam Masjid atau lainnya berimam dengan Imam yang di dalam kelambu dan Makmum itu diluarnya. Adakah sah mengikutnya dengan dia atau tiada sah?
Dan jikalau adalah kelambu itu kena najis oleh setengah-setengah tempat daripadanya dan setengah-setengahnya tiada kena najis. Adakah sah sembahyang di dalamnya atau tiada sah? Dan luas kelambu itu sekira-kira muat tiga puluh orang atau empat puluh.
[16] Jawab:
اللهم هداية للصواب رب زدني علما والحقنى بالصالحين
Tiada hamba lihat pada ketentuan kelambu itu akan sesuatu daripada nash fuqaha', melainkan bahawasa Ibnu Hajar (ابن حجر) di dalam Fathul Jawwad (فتح الجواد) berkata ia: "Seumpama pintu yang dikatupkan itu tabir yang dihulur turun." Dan mengikutkan dia padanya oleh tilmiznya (تلميذ), empunya Fathul Mu'in (فتح المعين).
Dan menaqalkan demikian itu oleh Kurdi (كردي) daripada Imdad (امداد) pada Hasyiyahnya (حاشيه) atas Syarah Ba Fadhah (شرح بافضل). Dan menaqalkan dia daripada Kurdi oleh Daghastani (داغستاني) di dalam Hasyiyah Tuhfah (حاشية تحفة) dan diam oleh keduanya atasnya. Dan bahawasa di dalam Anwar (أنوار) dan Mughni (مغنى) dan Nihayah (نهاية) khemah itu seperti rumah.
[Maka yuhtamal (يحتمل)], bahawa diqiyaskan kelambu yang tersebut itu atas tabir itu pada pihak dihulur turun akan tiap-tiap daripada keduanya dengan ketiadaan diikatkan tepi yang sebelah bawahnya dengan sekira-kira jikalau dikehendaki lalu, nescaya diangkatkan dengan mudah.
[Dan yuhtamal] bahawa diqiyaskan kelambu itu atas khemah pada meliputi sekalian pihak tiap-tiap daripad keduanya dan pada luas kelambu itu seperti khemah.
[Dan] qiyas yang pertama itu sayugia dijazamkan dengan dia kerana jauh wajah menyerupai kelambu yang boleh diangkat akan segala lambungnya dan sangkut akan dia dengan mudah itu dengan khemah yang dikejapkan pada bumi dengan diikatkan segala lambungnya pada beberapa penunggulnya, maka hampir menyerupa ia dengan rumah.
[Dan menyebut oleh fuhaqa'] bagi mengikut Makmum akan Imamnya empat kelakuan:
[Yang pertama]: Bahawa adalah keduanya di dalam Masjid, maka disyaratkan bagi sah mengikut pada kelakuan ini bahawa mumkin pergi Makmum kepada Imam sebagai pergi yang diadatkan. Dan jikalau dengan berpaling daripada kiblat sekalipun, atau jikalau dikatupkan pintu yang ada pada dinding yang di dalam Masjid itu sekalipun, sama ada katup serta dikuncikan atau tiada.
[Dan yang kedua]: Bahawa adalah Imam di dalam Masjid dan Makmum diluarnya.
[Dan yang ketiga]: 'Akasnya iaitu Imam diluar Masjid dan Makmum di dalamnya.
[Dan yang keempat]: Bahawa adalah keduanya diluar Masjid.
Maka disyaratkan pada tiga kelakuan yang kemudian ini bahawa mumkin sampai Makmum kepada Imam dengan lalu yang diadatkan dengan ketiadaan berpaling daripada kiblat dan bahawa tiada ada dinding antara keduanya. Maka jika ada dinding antara keduanya, nescaya tiada sah mengikut. Dan jika ada pada dinding itu pintu yang dikatupkan dia daripada permulaan mengikut sekalipun, dan jika dengan ketiadaan dikuncikan sekalipun. Bersalahan jikalau dikatupkan pada pertengahan mengikut, maka tiada memberi mudharat.
[Maka apabila] diketahuikan segala yang tersebut itu, diketahuilah [bahawasanya] jikalau adalah Imam dan Makmum yang salah seorang daripada keduanya di dalam kelambu dan seorang lagi diluarnya itu. (Jika) kedua-duanya di dalam Masjid, nescaya sah mengikut, dan jika adalah kelambu itu tebal dengan sekira-kira tiada dapat dilihatkan mereka yang ada pada sebelah sananya sekalipun kerana ia seperti tabir yang pada hukum pintu yang dikatupkan. Maka tiada menegah ia akan lalu pergi kepada Imam sebagai lalu yang diadatkan dan jika menegah ia akan melihat sekalipun.
[Dan bahawasanya] jikalau adalah salah seorang daripada keduanya atau adalah kedua-duanya diluar Masjid, nescaya tiada sah mengikut pada hal tiada diangkatkan barang yang dihulur turun daripada pihak belakang Imam. Atau pada hal tiada dibukakan pintunya yang pada pihak belakang Imam, jika ada baginya pintu. Kerana menegahnya akan nama berhimpun dan menegahnya akan melihat.
[Dan] difahamkan daripada ta'lil (تعليل) ini bahawasa tabir yang diberikan dia akan hukum pintu yang dikatupkan itu tabir yang tebal yang menegahkan melihat. Maka jika adalah tabir dan kelambu itu jarang keduanya dengan sekira-kira tiada menegah keduanya akan melihat, maka sayugia bahawa dijazamkan dengan sah mengikut, kerana tiada menegah keduanya akan lalu yang diadatkan dan tiada menegah keduanya akan lihat. Maka tiada menegah keduanya akan nama berhimpun di dalam satu tempat. والله سبحانه وتعالى اعلم
[Adapun] sembahyang di dalam kelambu yang kena najis ...................
Dirumikan Oleh: Muhamad Rauf bin Minhat
****************************************************
Dalam hadits daripada 'Aisyah disebutkan:
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا أَنَّ نِسْوَةً كُنَّ يُصَلِّيْنَ فِيْ حَجْرَتِهَا بِصَلاَةِ اْلإِمَامِ فَقَالَتْ: لاَ تُصَلِّيْنَ بِصَلاَةِ اْلإِمَامِ فَإِنَّكُنَّ دُوْنَهُ فِيْ حِجَابٍ. رواه الشافعي والبيهقي
Daripada 'Aisyah: Suatu hari perempuan-perempuan pernah sembahyang di dalam biliknya mengikut sembahyang imam, lalu 'Aisyah berkata: Janganlah kamu salah menuruti imam kerana ada yang menutup antara kamu dengan imam itu.
***************************
Ruang sembahyang surau bertingkat yang mengikut Mazhab Syafi'i iaitu syarat berhimpun / berkumpul / lokasi.
-------------
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
BalasPadam