Kepentingan Ilmu Fardhu 'Ain - Tuan Guru Ahmad Ridhauddin bin 'Abdul Wahab Penanti
Beramal Tanpa Ilmu Tauhid - Ustaz Wan Junaidi
Betul Dulu 'Aqidah - Ustaz Azhar Idrus
Berkata Syaikh Ahmad Al-Fatoni dalam nazamnya Jumanatut Tauhid:
005 – وَبَعْدُ فَالتَّوْحِيْدُ فِي الْعُلُوْمِ كَمَثَلِ الشَّمْسِ مِنَ النُّجُوْمِ
Adapun setelah itu, maka perumpamaan ilmu Tauhid di kalangan ilmu-ilmu lainnya adalah bagaikan matahari di kalangan bintang-bintang.
Adapun setelah itu, maka perumpamaan ilmu Tauhid di kalangan ilmu-ilmu lainnya adalah bagaikan matahari di kalangan bintang-bintang.
006 – وَلاَ يَفُوْزُ الْعَبْدُ فِيْ إِهْمَالِهِ لِأَنَّهُ اَعَزُّ رَأْسِ مَالِهِ
Dan tidak akan berjaya seorang hamba itu jika dia meremehkannya Kerana ia adalah modal yang paling mulia dan kuat baginya.
Dan tidak akan berjaya seorang hamba itu jika dia meremehkannya Kerana ia adalah modal yang paling mulia dan kuat baginya.
007 – وَفِيْهِ ذِيْ اُرْجُوْزَةٌ وَسِيْمَهْ كَأَنَّهَا جُمَانَةٌ يَتِيْمَهْ
Dan bait-bait nazam dalam “Bahar Rajaz” yang indah bagaikan mutiara yang tiada tolok bandingnya ini adalah membicarakan tentangnya (Ilmu Tauhid).
Dan bait-bait nazam dalam “Bahar Rajaz” yang indah bagaikan mutiara yang tiada tolok bandingnya ini adalah membicarakan tentangnya (Ilmu Tauhid).
008 – بَلْ إِنَّهَا يَاقُوْتَةٌ فَرِيْدَه تَهْدِيْكَ مَا لَمْ تَهْدِهِ قَصِيْدَهْ
Bahkan ianya bagaikan permata yaqut yang tiada tandingan Yang akan memberikan kepadamu petunjuk yang tak pernah diberikan oleh mana-mana qasidah dan nazam.
Bahkan ianya bagaikan permata yaqut yang tiada tandingan Yang akan memberikan kepadamu petunjuk yang tak pernah diberikan oleh mana-mana qasidah dan nazam.
009 – جَعَلَهَا لَهُ إِلَهِيْ خَالِصَهْ كَامِلَةً فِي النَّفْعِ غَيْرَ نَاقِصَهْ
Semoga Tuhanku menjadikannya (nazam ini) benar-benar ikhlas keranaNya Sempurna dan tidak berkurang dalam kemanfaatannya.
Semoga Tuhanku menjadikannya (nazam ini) benar-benar ikhlas keranaNya Sempurna dan tidak berkurang dalam kemanfaatannya.
010 – فَاعْلَمْ اَخَا التَّكْلِيْفِ بِالتَّوْحِيْدِ وَلاَ تَكُوْنَنْ مِنْ أُوْلِى التَّقْلِيْدِ
Maka wahai saudaraku yang Mukallaf (‘Aqil Baligh), ketahuilah olehmu akan Ilmu Tauhid Janganlah engkau menjadi daripada orang-orang yang hanya berTaqlid.
Maka wahai saudaraku yang Mukallaf (‘Aqil Baligh), ketahuilah olehmu akan Ilmu Tauhid Janganlah engkau menjadi daripada orang-orang yang hanya berTaqlid.
011 – إِذْ قَالَ بَعْضُ الْقَوْمِ فِيْهِمْ كَفَرُوْا وَمُؤْمِنُوْنَ قَالَ بَعْضٌ آخَرُ
Kerana sebahagian ulama’ mengatakan bahawa orang-orang yang hanya berTaqlid itu tetap kafir Dan sebahagian ulama’ lagi mengatakan bahawa mereka tetap beriman.
Kerana sebahagian ulama’ mengatakan bahawa orang-orang yang hanya berTaqlid itu tetap kafir Dan sebahagian ulama’ lagi mengatakan bahawa mereka tetap beriman.
012 – وَالْحَقُّ اَنَّهُمْ ذَوُوْ اِيْمَانِ اِنْ كَانَ عَقْدُهُمْ عَلَى اِتْقَانِ
Dan yang sebenarnya adalah mereka itu tetap beriman Jika ‘aqidah dan kepercayaan mereka itu benar-benar kukuh.
Dan yang sebenarnya adalah mereka itu tetap beriman Jika ‘aqidah dan kepercayaan mereka itu benar-benar kukuh.
013 – لَكِنْ عَصَى بِعَدَمِ التَّعَلُّمِ دَلِيْلَهُ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْهُمِ
Akan tetapi mereka itu berdosa kerana tidak mempelajari dalil-dalil ilmu Tauhid itu, iaitu mereka-mereka yang mampu mempelajarinya (tapi tidak mahu belajar).
Akan tetapi mereka itu berdosa kerana tidak mempelajari dalil-dalil ilmu Tauhid itu, iaitu mereka-mereka yang mampu mempelajarinya (tapi tidak mahu belajar).
014 – ثُمَّ اِلَى كِفَايَةِ اْلإِجْمَالِىْ ذَهَبَ جُمْهُوْرُ ذَوِى الْمَعَالِىْ
Kemudian para jumhur ulama’ yang mulia telah berpendapat bahawa cukup sekadar mengetahui dalil-dalil ilmu Tauhid itu secara rambang sahaja, tidak wajib dengan terperinci.
Kemudian para jumhur ulama’ yang mulia telah berpendapat bahawa cukup sekadar mengetahui dalil-dalil ilmu Tauhid itu secara rambang sahaja, tidak wajib dengan terperinci.
015 – كَأَنْ تَقُوْلَ الْخَلْقُ ذَا دَلَّ عَلَى خَالِقِهِ وَلَمْ تَحُلَّ الْمُشْكِلاَ
Seperti engkau katakan: Segala makhluk yang telah tercipta ini adalah dalil yang menunjukkan kepada adanya Sang Pencipta yang menciptakannya... Dan engkau tidak pula menghuraikan segala kemusykilannya.
Seperti engkau katakan: Segala makhluk yang telah tercipta ini adalah dalil yang menunjukkan kepada adanya Sang Pencipta yang menciptakannya... Dan engkau tidak pula menghuraikan segala kemusykilannya.
Terjemahan Oleh:
Ustaz Dhiya’uddin Nor Amali Al-Hafiz
Ustaz Dhiya’uddin Nor Amali Al-Hafiz
Disalin Oleh:
Muhamad Rauf bin Minhat
Muhamad Rauf bin Minhat
1. Kewajipan Mempelajari dan Mengajar Ilmu Tauhid:- Klik
Tiada ulasan:
Catat Ulasan